Område   Mått   Utfall 2021 Utfall 2022 Utfall 2023 Måluppfyllnad 2023 Snitt i riket 2023 Min 2023 Max 2023 Senaste kommentar
1. Din kommuns tillgänglighet
Ingen
1. Hur stor andel av medborgarna som skickar in en enkel fråga via e-post får svar inom två arbetsdagar?

Även i år gör Nybro kommun en positiv resultatutveckling. Det samlade resultatet är betydligt högre än snittkommunen. Nybro delarmed sina 100% förstaplatsen med 15 andra kommuner. 

Mätningen är genomförd av Profitel och genomfördes under november månad och avser svarstider via e-post.

Ingen
2. Hur stor andel av medborgarna som tar kontakt med kommunen via telefon får ett direkt svar på en enkel fråga?

Syftet med måttet är att ge kunskap om tillgängligheten på den information som kommunen ger till medborgarna via telefon. Mätningen genomförs under november månad och av företaget Profitel. Varje enskilt samtal bedöms utifrån

  • information
  • intresse och engageman
  • bemötande

Det samlade resultatet visar att svaren/informationen på frågorna är i nivå med genomsnittet, att intresse och engagemang liksom bemötandet är lägre än genomsnittet. Analysen visar en tydlig skillnad på svar givna från medborgarkontoret gentemot vidarekoppling.

Vid en djupare analys av resultatet synliggörs styrkor som snabb svarstid och god information då samtalet har besvarats av medborgarkontoret. Utvecklingsområdet är, liksom förra året, att utifrån ett brukarperspektiv ska skapa en bättre/högre tillgänglighet till förvaltningarna.

Ingen
3. Hur stor andel av medborgarna uppfattar att de får ett gott bemötande när de via telefon ställt en enkel fråga till kommunen?

Syftet med måttet är att få kunskap om kvaliteten på bemötandet vid telefonkontakt med kommunen. Årets resultat är i relation till riket något lägre i år. Satt i relation till vårt resultat vid föregående års mätning är det en försämring om 22%. Insaster för att förbättra resultatet kommer att genomföras under året.

Ingen
4. Öppettider utöver vardagar 8-17 på bibliotek, simhall och återvinningsstation.

Mätningen har inte genomförts under året.

Ingen
5. Hur stor andel av de som erbjudits plats inom förskoleverksamheten får plats på önskat placeringsdatum?

Mätningen har inte genomförts.

Ingen
6. Hur lång är väntetiden (dagar) för dem som inte får plats för sitt barn inom förskoleverksamheten på önskat placeringsdatum?

Nyckeltalet är delvis uppnått.

Nyckeltalet har mätts under tre år och syftar till att ge kunskap om kommunens förmåga att planera tillgång till platser i förhållande till behov. Resultatet visar att Nybro kommun även i år har lägre väntetid i förhållande till rikets snitt liksom att väntetiden ökat. Detta mått hör starkt samman med kommunens förmåga att kunna erbjuda plats i förskoleverksamhet på önskat datum.

Ingen
7. Hur lång är väntetiden i snitt (dagar) för att få plats på ett äldreboende från ansökan till erbjudande om plats?

Målet är uppnått.

Det har mellan 2013-2014 skett en markant ökning. Ökningen beror sannolikt på vakanssättning av ett åtta platser för personer med demenssjukdom samt åtta övriga platser i särskilt boende. Jämfört med riket har omsorgsnämnden goda resultat. 

Ingen
8. Hur lång är handläggningstiden i snitt (dagar) för att få ekonomiskt bistånd vid nybesök?

Nyckeltalet visr på gott resultat.