Kortsiktiga nyckeltal   Utfall Mål Kommentar
Sjuktal per enhet inom regionstyrelsens förvaltningsområde

Röd 5,7 5

Sjukfrånvaron kommenteras under bokslutsrubriken väsentliga personalförhållanden.

Frisktal per enhet inom regionstyrelsens förvaltningsområde

Beskrivning
Nyckeltalet är beräknat på ordinarie arbetstid för "friska" personer, genom den totala ordinarie arbetstiden i regionen (i timmar). Med "frisk" menas att personen inte varit sjuk mer än 40 timmar fördelat på max 3 tillfällen under året.
Inga data 80 %

Nya mätetal kommer inte utvecklas under 2024. Beslutet är att att använda befintliga mätetal som finns tillgängliga i Inblick. Ingen plan för införande i Inblick finns vad gäller frisktal.

Hälsofrämjande index (inom Regionstyrelsens förvaltningsområde)

Grön 4,6 4,5

Medarbetarenkäten genomförs i oktober 2024.

Personalomsättning chefer inklusive omsättning förordnanden

Inga data 10

Data saknas och går ej att rapportera vid tertialrapporten.

Hög säkerhet i nätverksansluten hårdvara

Beskrivning
Åtgärder för att skapa visibilitet och kontroll över nätverksanslutna enheter så att endast av Regionen godkända enheter medges tillgång samt att ej godkända enheter identifieras och hanteras
Röd 13 % 70 %

Precis som tidigare år kan inte IT komma längre i arbetet innan förnyelsen av CMDB (Databas för information om t ex servrar och dess egenskaper, var servern står, installerade mjukvaror och licenser) slutförts då områdets samtliga underkontroller är beroende av funktionalitet i CMDB som ännu inte finns på plats. Bedömningen är att ny CMBD inte hinner slutföras under 2024 men planen är att arbetet kan komma en bit på väg för att slutföras under 2025.

Hög säkerhet hos mjukvara som körs i regionens IT-miljö genom inventering och kontroll

Beskrivning
Åtgärder för att skapa visibilitet och kontroll över mjukvara så att endast av Regionen godkänd mjukvara tillåts installeras på Regionens enheter samt att ej godkänd mjukvara identifieras och hanteras
Röd 40 70 %

Precis som tidigare år kan inte IT komma längre i arbetet innan förnyelsen av CMDB (Databas för information om t ex servrar och dess egenskaper, var servern står, installerade mjukvaror och licenser) slutförts då områdets samtliga underkontroller är beroende av funktionalitet i CMDB som ännu inte finns på plats. Bedömningen är att ny CMBD inte hinner slutföras under 2024 men planen är att arbetet kan komma en bit på väg för att slutföras under 2025.

Andel genomförda riktade hälsosamtal utifrån listade personer

Grön 10 % 10 %
Servicenivå hos Helpdesk, andel ärenden lösta vid första telefonsamtalet.

Beskrivning
Minst 80 % av ärenden hos Helpdesk ska lösas under första samtalet
Grön 83,3 % 80 %

Aktiviteter för att hålla en hög servicenivå fortgår enligt plan. Andelen ärenden som löses vid första telefonkontakt överträffar målvärdet.