Nämnd T2 2024 Uppdrag Kommentar T2 2024
(Barn- och utbildningsnämnd) .
Fler elever ska gå ut med fullständiga betyg genom att fokusera resurser där behoven är som störst

Förskolan:

Språksatsningen har startats upp i september. Satsningen finansieras under 2024 av en politisk satsning (500tkr) och vi hoppas på statsbidrag för kvalitetshöjande insatser även för 2025 från staten.

Vi ser ett ökat behov av särskilt stöd och extraordinära stödinsatser i förskolan och arbetar för att förbättra vårt främjande och förebyggande arbete tillsammans (specialpedagoger, rektorer, Petri Partanen). Vi har fått ett uppdrag av förvaltningschefen att se hur vår ledning och stimulans hjälper de barn som behöver oss bäst och vilka av våra insatser som ingår i grunduppdraget och vilka som är att anse som extraordinära stödinsatser. Rapport ska till BUN i oktober -24. Ett förbättringsarbete pågår med ansökningsförfarandet gällande tilläggsbelopp.

Grundskolan:
Inför 2024 har kunskapsbidraget (statsbidrag) omfördelats så att ytterligare satsningar har kunnat göras på personalförstärkningar i de tidiga åren i områden där resultaten är låga och det socioekonomiska indexet är högt. (främst centrala staden och Torvalla) Det har även gjorts satsningar på utökad specialpedagogtjänst på Parkskolan. Förutom det har vi fortsatt ett viktat resursfördelningssystem där 22% av budgeten fördelas utifrån socioekonomiskt index. Flera skolor i dessa områden har dock utmaningar med svåra delningstal, vilket leder till för små eller för stora undervisningsgrupper, vilket skapar en dyrare grundverksamhet. Så de prioriterade medlen går lite för ofta åt till att kompensera detta istället för att stärka stödet i klassrummen.

Ytterligare satsningar för att förstärka det specialpedagogiska arbetet via riktade statsbidrag genomförs under hösten 2024. 

Skolor har möjligheten att söka medel för riktad kompetensutveckling under läsåret 24/25. 

(Barn- och utbildningsnämnd) .
Förbättra kommunikationen kring planerade åtgärder för förbättrad förskole och skolstruktur

Kommunikation med våra chefer kring vad som är på gång har löst via att punkten skolstruktur tas upp på våra nyinstiftade digitala chefsmöten. Till nämnden som kommer en behovsinventering att redovisas en gång per år som uppdateras efter förändra förutsättningar som t ex ny demografi och befolkningsprognoser. Uppdatering av respektive bygge görs på kommunens webbsida Skolbygget - Östersund.se (ostersund.se)

(Barn- och utbildningsnämnd) .
Genomföra fler insatser för att förbättra ledarskapet på alla nivåer

Förskolan:Det pågår en satsning på det systematiska kvalitetsarbetet och en ny processgrupp håller i arbetet med det på enhetsnivå (Unikum). En utvecklingsdag (15/5) med processgruppen, rektorer och specialpedagoger har som syfte att lyfta fram ett mer likvärdigt SKA, som går att aggregera på huvudmannanivå och ett sätt att skapa en rimlig arbetsbelastning för personalen på förskolorna. Sedan årsskiftet har vi en mentor (leg.fskl och specialpedagog med handledarutbildning) som handleder de nyexaminerade förskollärarna som börjat hos oss i år för att förbättra deras chanser att lyckas i sitt uppdrag och för att de ska stanna kvar.

Vi erbjuder de outbildade barnskötarna som blir konverterade en barnskötarutbildning. Med start i augusti tjänsteplanerar rektorerna utifrån stöddokumentet "Använd kompetensen rätt", vilket innebär att vi skapar bättre förutsättningar för förskollärare att bedriva och ta ansvar för utbildningen. Detta är en olika stor förändring på olika förskolor och rektorerna ansvarar för kulturbygget och för att skapa en större likvärdighet på våra förskolor. På rektorsnivå har delar av det nationella kvalitetssystemets framgångsfaktorer används vid verksamhetsuppföljningar för att samtala om det kompetenta ledarskapet.

Grundskolan:
I rektorsgruppen har det pågått ett kompetensutvecklingsarbete under läsåret med fokus på att leda analysarbete. Arbetet har letts av Petri Partanen och Joakim Bergman och fokuserar på rektors ledarskap i det systematiska kvalitetsarbetet.
Förutom det har Peter Leiler (psykolog) lett ett utvecklingsarbete utifrån gruppkultur och trygghet i grupper. Något som både haft syftet att stärka rektorsgruppen, men även att utveckla rektors ledarskap. Detta kommer fortsätta under läsåret 24/252 med tydligare fokus på systematiskt kvalitetsarbete som centralt innehåll.

Det har genomförts ett test med kortare utbildningar för elevassistenter, något som kommer att växlas upp under hösten till en omfattande utbildning för elevassistenter och obehöriga lärare i fritidshemmet som kommer att sträcka sig över ett helt år och ca 4 timmar per vecka. En satsning som kommer att genomföras med ett 20-tal personer första året innan det utvärderas.

I augusti genomfördes en Lärmässa för all personal i kommunens skolor och fritidshem där gästföreläsaren John Steinberg satte temat ledasrskap på kartan. 

Utöver det genomförs ledarskapsstärkande insatser organiserade av barn- och elevhälsan genom utbildningar i PAX och tillgängliga lärmiljöer.

(Barn- och utbildningsnämnd) .
Utveckla fler insatser inom det förebyggande hälsoarbetet för barn och elever

Förskolan:

Förutom att det är i förskolans grunduppdrag (från LpFö: Barnen ska få förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att ges möjlighet att delta i fysiska aktiviteter och vistas i olika naturmiljöer) så arbetar flera förskolor med hälsa och rörelse som särskilt tema. Arbete pågår också med att se till att förskolornas utemiljöer bjuder in till lek och rörelse. BUF har en specialpedagog som är ansvarig för barnhälsofrågorna. Det innebär bland annat att leda arbetet med styrgruppen (där flera kompetenser från både kommun och region ingår) och medverka till revidering av Barn- och elevhälsoplanen.

Grundskolan
På skolorna arbetar man med aktiva raster och ledda rastaktiveteter. Under läsåret har flera skolor haft temadagar och liknande med fokus på idrott och möjligheten att få testa olika aktiviteter och det finns aktivt arbete med Skol-IF i Kommunen.

Elevhälsoarbetet har fått en tydligare roll i skolornas systematiska kvalitetsarbete, där det nu, i linje med ny lagstiftning från och med juli 2023, ska vara en aktiv del av det systematiska kvalitetsarbetet i skolan. I Östersunds kommun innebär det i år att elevhälsoteamet på skolan ska vara ansvariga för minst en prioriterad insats på varje skola, förutom det löpande och förebyggande arbetet som alltid genomförs.
 

(Barn- och utbildningsnämnd) .
Ta fram åtgärder för att Östersunds kommuns förskolor och skolor blir mer attraktiva arbetsplatser som lockar rätt kompetens till rätt plats

I förskolan har vi startat upp arbetet med introduktionsår för förskollärare och till hösten startar vi upp arbetet med Använd kompetensen rätt där vi ska renodla funktioner i förskolan så rätt person jobbar med rätt arbetsuppgifter

Vi utökar arbetet med vikariepool i varje grundskoleområde och nyttja befintlig kompetens för att stödja kollegor.
Bemanningsenheten är en stödfunktion som har en samordnad vikariefunktion med timvikarier vilken finns i förskolan sedan några år tillbaka. Nu rullas även skolan in, där idag hälften av skolorna ingår. Fortsatt införande där målet är att alla skolor ska vara med under 2025.

Vi fortsätter också arbetet med att bli en mer attraktiv arbetsgivare genom att underlätta för fler att arbeta mer. Många deltider finns i dagsläget. Vi ska se över anställningar. Genom att på prov ge möjlighet till att fler kan erbjudas arbeta heltid ”Heltid som norm” skapa en mer flexibel verksamhet där behov och resurser synkas. Det kan ge en form av ”pool” vilket kan ge ökade resurser och ökad kontinuitet.
Utbildning av elevassistenter/resurspersoner startas upp i oktober för att öka kompetensen hos våra stödfunktioner ute i klassrummen

Outbildade barnskötare som konverteras in erbjuds idag barnskötarutbildning för att kläs på med mer kompetens.
Samverkan med lärosäte startas upp för att hitta utbildningsformer (AIL) att barnskötare ska kunna utbilda sig till förskollärare samt fortbildning för lärare där vi också kan skapa forum kollegialt lärande tex "ämnesgrupper" kopplat till fortbildningen.

Under senare delen av hösten kommer vi att jobba fram ett förslag för att inrätta en yrkesgrupp till i fritidshem för att inte omsättningen på personal blir så stor. En yrkesgrupp till innebär att vi kan behålla och tillsvidareanställa duktiga personer på fritids och kompetensutveckla dem på längre sikt än en termin/ett läsår i taget.

För att lyfta positiva krafter från vår egen verksamhet och börja bygga ett mer positivt varumärke för barn och utbildningsverksamheten har vi bland annat genomfört vår första lärmässa som verkligen kickade i gång läsåret på ett inspirerande sätt. Det gav en väldigt positiv start på läsåret enligt de utvärderingar som genomförts

(Kultur- och fritidsnämnden) .
Utveckla kulturskoleverksamheten så att vi når fler barn och unga.

Kulturskola

Nytt för i år är öppen bild/hantverksverkstad varje vecka genomförs på tre olika fritidsgårdar, Lugnvik, Torvalla och Lillsjön. Kostnadsfritt för deltagarna. Storvikens skola och Sörgårdens skola i Brunflo´s fritidshem har haft kostnadsfritt besök varje vecka av drama- och danspedagog. Konceptet kommer under höstterminen att flyttas till Lugnviksskolan och Treälvsskolan. 

Sedan tidigare arrangeras även tvåornas kör har konsert i januari och vårterminen har ägnats åt uppföljande arbete i skolorna för att visa att körverksamhet finns året runt.

(Kultur- och fritidsnämnden) .
Utveckla kommunens kulturskoleverksamheter så att de blir tillgängliga för ekonomiskt utsatta grupper i Östersunds kommun.

Kulturskola

Nytt för i år är öppen bildverkstad finns i Torvalla fritidsgård. Öppna sångklasser, "lär dig kompa dig själv" och musikteknik kommer under höstterminen starta i Torvallaskolan och på Torvalla fritidsgård. 

Sedan tidigare finns El Sistema och El sistema eftermiddagsverksamhet finns på Ängsmogården och Mimergårdens skolor.

(Kultur- och fritidsnämnden) .
Utveckla kulturskolans fördjupningsutbildning.

Kulturskola

Akademi Östersund, för särskilt intresserade elever inom musik, har startat i augusti 2024. Ett gediget planeringsarbete har lagts ner under förra läsåret och det har varit viktigt att eleverna har varit med i planeringen. Nu kör vi!