Nämnd | T2 2024 | Uppdrag | Kommentar T2 2024 |
---|---|---|---|
|
|
|
Förskolan: Språksatsningen har startats upp i september. Satsningen finansieras under 2024 av en politisk satsning (500tkr) och vi hoppas på statsbidrag för kvalitetshöjande insatser även för 2025 från staten. Vi ser ett ökat behov av särskilt stöd och extraordinära stödinsatser i förskolan och arbetar för att förbättra vårt främjande och förebyggande arbete tillsammans (specialpedagoger, rektorer, Petri Partanen). Vi har fått ett uppdrag av förvaltningschefen att se hur vår ledning och stimulans hjälper de barn som behöver oss bäst och vilka av våra insatser som ingår i grunduppdraget och vilka som är att anse som extraordinära stödinsatser. Rapport ska till BUN i oktober -24. Ett förbättringsarbete pågår med ansökningsförfarandet gällande tilläggsbelopp. Grundskolan: |
|
|
|
Kommunikation med våra chefer kring vad som är på gång har löst via att punkten skolstruktur tas upp på våra nyinstiftade digitala chefsmöten. Till nämnden som kommer en behovsinventering att redovisas en gång per år som uppdateras efter förändra förutsättningar som t ex ny demografi och befolkningsprognoser. Uppdatering av respektive bygge görs på kommunens webbsida Skolbygget - Östersund.se (ostersund.se) |
|
|
|
Förskolan:Det pågår en satsning på det systematiska kvalitetsarbetet och en ny processgrupp håller i arbetet med det på enhetsnivå (Unikum). En utvecklingsdag (15/5) med processgruppen, rektorer och specialpedagoger har som syfte att lyfta fram ett mer likvärdigt SKA, som går att aggregera på huvudmannanivå och ett sätt att skapa en rimlig arbetsbelastning för personalen på förskolorna. Sedan årsskiftet har vi en mentor (leg.fskl och specialpedagog med handledarutbildning) som handleder de nyexaminerade förskollärarna som börjat hos oss i år för att förbättra deras chanser att lyckas i sitt uppdrag och för att de ska stanna kvar. Vi erbjuder de outbildade barnskötarna som blir konverterade en barnskötarutbildning. Med start i augusti tjänsteplanerar rektorerna utifrån stöddokumentet "Använd kompetensen rätt", vilket innebär att vi skapar bättre förutsättningar för förskollärare att bedriva och ta ansvar för utbildningen. Detta är en olika stor förändring på olika förskolor och rektorerna ansvarar för kulturbygget och för att skapa en större likvärdighet på våra förskolor. På rektorsnivå har delar av det nationella kvalitetssystemets framgångsfaktorer används vid verksamhetsuppföljningar för att samtala om det kompetenta ledarskapet. |
|
|
|
Förskolan: Förutom att det är i förskolans grunduppdrag (från LpFö: Barnen ska få förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att ges möjlighet att delta i fysiska aktiviteter och vistas i olika naturmiljöer) så arbetar flera förskolor med hälsa och rörelse som särskilt tema. Arbete pågår också med att se till att förskolornas utemiljöer bjuder in till lek och rörelse. BUF har en specialpedagog som är ansvarig för barnhälsofrågorna. Det innebär bland annat att leda arbetet med styrgruppen (där flera kompetenser från både kommun och region ingår) och medverka till revidering av Barn- och elevhälsoplanen. |
|
|
|
I förskolan har vi startat upp arbetet med introduktionsår för förskollärare och till hösten startar vi upp arbetet med Använd kompetensen rätt där vi ska renodla funktioner i förskolan så rätt person jobbar med rätt arbetsuppgifter Vi fortsätter också arbetet med att bli en mer attraktiv arbetsgivare genom att underlätta för fler att arbeta mer. Många deltider finns i dagsläget. Vi ska se över anställningar. Genom att på prov ge möjlighet till att fler kan erbjudas arbeta heltid ”Heltid som norm” skapa en mer flexibel verksamhet där behov och resurser synkas. Det kan ge en form av ”pool” vilket kan ge ökade resurser och ökad kontinuitet. Outbildade barnskötare som konverteras in erbjuds idag barnskötarutbildning för att kläs på med mer kompetens. Under senare delen av hösten kommer vi att jobba fram ett förslag för att inrätta en yrkesgrupp till i fritidshem för att inte omsättningen på personal blir så stor. En yrkesgrupp till innebär att vi kan behålla och tillsvidareanställa duktiga personer på fritids och kompetensutveckla dem på längre sikt än en termin/ett läsår i taget. För att lyfta positiva krafter från vår egen verksamhet och börja bygga ett mer positivt varumärke för barn och utbildningsverksamheten har vi bland annat genomfört vår första lärmässa som verkligen kickade i gång läsåret på ett inspirerande sätt. Det gav en väldigt positiv start på läsåret enligt de utvärderingar som genomförts |
|
|
|
Kulturskola Nytt för i år är öppen bild/hantverksverkstad varje vecka genomförs på tre olika fritidsgårdar, Lugnvik, Torvalla och Lillsjön. Kostnadsfritt för deltagarna. Storvikens skola och Sörgårdens skola i Brunflo´s fritidshem har haft kostnadsfritt besök varje vecka av drama- och danspedagog. Konceptet kommer under höstterminen att flyttas till Lugnviksskolan och Treälvsskolan. Sedan tidigare arrangeras även tvåornas kör har konsert i januari och vårterminen har ägnats åt uppföljande arbete i skolorna för att visa att körverksamhet finns året runt. |
|
|
|
Kulturskola Nytt för i år är öppen bildverkstad finns i Torvalla fritidsgård. Öppna sångklasser, "lär dig kompa dig själv" och musikteknik kommer under höstterminen starta i Torvallaskolan och på Torvalla fritidsgård. Sedan tidigare finns El Sistema och El sistema eftermiddagsverksamhet finns på Ängsmogården och Mimergårdens skolor. |
|
|
|
Kulturskola Akademi Östersund, för särskilt intresserade elever inom musik, har startat i augusti 2024. Ett gediget planeringsarbete har lagts ner under förra läsåret och det har varit viktigt att eleverna har varit med i planeringen. Nu kör vi! |