Politiska nyckeltal | Kommentar | Kolada | |
---|---|---|---|
|
|
Bättre resultat år 2023 än samtliga år under mätperioden. Resultatet är bättre än för jämförbara kommuner och riket. Bättre resultat för kvinnor än för män vilket skiljer sig från föregående år då resultatet var ungefär lika och de dessförinnan två föregående åren då männen varit mest nöjda. |
|
|
|
Kostnad för individ- och familjeomsorg, kr/inv, ligger på en högre nivå i jämförelse med jämförbara kommuner och riket för åren 2019-2022. |
|
|
|
Nettokostnadsavvikelsen har ökat något till år 2023 från året innan. De höga kostnaderna är avhängigt många placeringar av barn och unga på institution och familjehem. |
|
|
|
Effektivitetsindex är en sammanvägning av kvalitetsindex och resursindex. Kvalitetsindex och resursindex är normaliserade så att alla kommunernas värden placeras på en skala från 0 till 100 där 0 är sämst och 100 är bäst. För att inte extremvärden ska få för stort genomslag sätts värdet till 0 för kommuner med värden under percentil 2,5, och 100 för kommuner med värden över percentil 97,5. För de kommuner som har data på både kvalitetsindex och resursindex beräknas ett medelvärde, och därefter normaliseras även medelvärdet till en skala från 0 till 100 på samma sätt. Index utgörs av det normaliserade medelvärdet. Värdet har sjunkit marginellt jämfört med 2022. Värdet visar att Östersunds kommun har relativt sett nöjda medborgare och att verksamheten bedrivs på ett resurseffektivt sätt jämfört med riket och jämfört med kommuner med över 50 000 invånare. |
|
|
|
Värdet för Östersunds kommun har minskat och är lägre än riket och kommuner över 50 000 invånare. Effektivitetsindex är en sammanvägning av kvalitetsindex och resursindex. Kvalitetsindex och resursindex är normaliserade så att alla kommunernas värden placeras på en skala från 0 till 100 där 0 är sämst och 100 är bäst. För att inte extremvärden ska få för stort genomslag sätts värdet till 0 för kommuner med värden under percentil 2,5, och 100 för kommuner med värden över percentil 97,5. För de kommuner som har data på både kvalitetsindex och resursindex beräknas ett medelvärde, och därefter normaliseras även medelvärdet till en skala från 0 till 100 på samma sätt. Index utgörs av det normaliserade medelvärdet. |
|
|
|
Andelen som svarat att de tycker att Socialtjänstens stöd och hjälp till utsatta personer fungerar bra i kommunen är marginellt lägre i Östersunds kommun än i riket och jämförbara kommuner. |
|
|
|
Andelen som svarat att det tycker att Äldreomsorgen fungerar bra i kommunen är lägre i Östersund än i riket och i jämförbara kommuner. |
|
|
|
Andelen som tycker att kommunens verksamhet för personer med funktionsnedsättning fungerar bra i kommunen är något högre i Östersund än i riket och jämförbara kommuner . |
|
|
|
Utfallet för 2023 ligger alltjämt på en lägre nivå än 2019 och 2022. Inga större verksamhetsförändringar har gjorts som kan härledas till den marginella försämringen. Manliga hemtjänsttagare är något mer nöjd med sina insatser jämfört med kvinnor (89% mot 86%). |
|
|
|
Utfallet ligger över såväl riket som jämförbara kommuner. Inför 2024 har Vård- och omsorgsnämnden fått ett uppdrag om att "minska minutjakten" inom hemtjänsten. I detta arbete kommer även personalkontinuitet involveras som ett utvecklingsområde. |
|
|
|
Nyckeltalet har försämrats påtagligt jämfört med föregående år. Frågeområden som utmärker sig i negativ bemärkelse är den fysiska miljön i gemensamhetsutrymmen, möjlighet till utevistelse samt om maten smakar bra. |
|
|
|
Östersunds kommun ligger något högre än kommuner över 50 000 invånare och riket. Värdet har minskat något jämfört med föregående år. Samtliga medborgare erbjuds en lägenhet inom 3 månader från det att de ansöker om boende. Nämnden har under samtliga år tagit stor hänsyn till medborgarnas önskemål om val av SÄBO. Detta kan vara en av anledningarna till att Östersunds kommun ligger högre. |
|
|
|
Värdet har förbättrats avsevärt jämfört med 2020. Måttet baseras på utbud av TV-kanaler, möjlighet att välja mer än 1 huvudrätt, daglig utevistelse samt aktiviteter. |
|
|
|
Väntetiden i snitt är betydligt lägre än i riket och jämförbara kommuner men antalet dagar som medborgare väntat i Östersunds kommun har ökat med 38 dagar från 2022 till 2023. Anledningen är brist på bostäder och att byggandet av nya LSS-bostäder understiger det sammanlagda behovet. |
|
|
|
Nöjdheten är något lägre än för kommuner över 50 000 invånare och riket. Nämnden har bedrivit ett aktivt arbete för att särskilt förbättra nöjdheten bland kvinnor. Bland kvinnor ses en marginell förbättring jämfört med föregående mätning medan värdet för männen har sjunkit. |
|
|
|
Östersunds kommun ligger i den övre percentilen gällande sjuksköterskebemanning på Särskilt boende och har gjort så under flera år. Bemanningstalet är högre i Östersund än i jämförbara kommuner och i riket som helhet. |
|
|
|
Utifrån Östersunds kommuns senaste mätning år 2020 så har värdet minskat något och är lägre än kommuner över 50 000 invånare och riket. |
|
|
|
Andelen invånare 0-19 år i ekonomisk utsatta hushåll i kommunen har minskat under de senaste åren, och är lägre än i riket och jämförbara kommuner. Med ekonomiskt utsatta avses hushåll med låg inkomst eller ekonomiskt bistånd (tidigare kallat socialbidrag). Med låg inkomst avses lägsta utgiftsnivå baserad på den socialbidragsnorm, som fastställdes på 1980-talet (med inflationsuppräkningar) och en norm för boendeutgifter. |
|
|
|
Resultatet för vuxna personer med försörjningsstöd som ej återaktualiserats ett år efter avslutat försörjningsstöd är för år 2024 något sämre än föregående år och sämre än för jämförbara kommuner och riket. För både kvinnor och män har resultatet försämrats från föregående år och större försämring för kvinnor. |
|
|
|
Väntetid i antal dagar, medelvärde, från ansökan vid nybesök till beslut inom försörjningsstöd är i snitt 2 dagar längre år 2024 än föregående år. Resultatet något sämre än för jämförbara kommuner men bättre än för riket. |
|
|
|
Vuxna biståndsmottagare som har långvarigt ekonomiskt bistånd i andel (%) av befolkningen har minskat något sedan föregående år. Bättre resultat än för jämförbara kommuner och riket under mätperioden. Det är fler män än kvinnor som är långvariga biståndsmottagare under mätperioden. |
|
|
|
Värdet för Östersunds kommun år 2023 är lika som föregående år. Värdet är lägre än för riket och kommuner med med mer än 50 000 invånare. Effektivitetsindex är en sammanvägning av kvalitetsindex och resursindex för ekonomiskt bistånd. Kvalitetsindex baseras på andel ej återaktualiserade ett år efter avslutat försörjningsstöd och andel med långvarigt ekonomiskt bistånd. Resursindex baseras på strukturjusterad kostnad för ekonomiskt bistånd. I den modellen har nettokostnaden för ekonomiskt bistånd ställts mot andelen med högst förgymnasial utbildning i befolkningen, andelen unga vuxna av befolkningen 18-64 år, andelen arbetslösa i befolkningen (årsgenomsnitt) samt andelen i befolkningen som någon gång under året varit arbetslös utan ersättning. Kvalitetsindex och resursindex är normaliserade så att alla kommunernas värden placeras på en skala från 0 till 100 där 0 är sämst och 100 är bäst. |
|
|
|
Kostnaderna för äldreomsorg kr/inv 80+ är något högre i Östersunds kommun år 2023 än år 2022. Kostnaden ligger lite högre än riket och kommuner över 50 000 invånare. |
|
|
|
Nettokostnadsavvikelse äldreomsorg (%) har ökat jämfört med år 2022. Östersunds kommun ligger något högre än riket och högre än kommuner med 50 000 invånare. |
|
|
|
Antal personer som vårdats i slutenvård pga. fallskador per 1000 invånare 80 år är högre i Östersund än riket och kommuner med fler än 50 000 invånare. Från år 2019 har antalet minskat, särskilt bland kvinnor men värdet ligger fortfarande högre. |
|
|
|
Antal personer 65-79 år med hemtjänst i ordinärt boende är högre i Östersunds kommun än riket och kommuner över 50 000 invånare. |
|
|
|
I Östersunds kommun har 41% av de tillfrågande i åldrarna 65 år och äldre uppgett "Mycket gott" eller "Ganska gott" på frågan "Hur bedömer du ditt allmänna hälsotillstånd?" Det är högre än riket och kommuner med fler än 50 000 invånare som ligger på cirka 32 %. Utfallet är högre bland kvinnor än hos män. |
|
|
|
Kostnad funktionsnedsättning per invånare har ökat jämfört med föregående år. Östersunds kommun ligger mycket högre än riket och kommuner över 50 000 invånare. |
|