Politiska nyckeltal   Kommentar Kolada
Brukarbedömning individ- och familjeomsorg totalt - förbättrad situation, andel (%)
2024-02-01

Bättre resultat år 2023 än samtliga år under mätperioden. Resultatet är bättre än för jämförbara kommuner och riket. Bättre resultat för kvinnor än för män vilket skiljer sig från föregående år då resultatet var ungefär lika och de dessförinnan två föregående åren då männen varit mest nöjda.

U30453
Kostnad individ- och familjeomsorg, kr/inv
2024-08-23

Kostnad för individ- och familjeomsorg, kr/inv, ligger på en högre nivå i jämförelse med jämförbara kommuner och riket för åren 2019-2022.

N30101
Nettokostnadsavvikelse individ- och familjeomsorg, (%)
2024-08-23

Nettokostnadsavvikelsen har ökat något till år 2023 från året innan. De höga kostnaderna är avhängigt många placeringar av barn och unga på institution och familjehem.

N30001
Effektivitetsindex LSS boende och daglig verksamhet
2024-09-23

Effektivitetsindex är en sammanvägning av kvalitetsindex och resursindex. Kvalitetsindex och resursindex är normaliserade så att alla kommunernas värden placeras på en skala från 0 till 100 där 0 är sämst och 100 är bäst. För att inte extremvärden ska få för stort genomslag sätts värdet till 0 för kommuner med värden under percentil 2,5, och 100 för kommuner med värden över percentil 97,5. För de kommuner som har data på både kvalitetsindex och resursindex beräknas ett medelvärde, och därefter normaliseras även medelvärdet till en skala från 0 till 100 på samma sätt. Index utgörs av det normaliserade medelvärdet. Värdet har sjunkit marginellt jämfört med 2022.

Värdet visar att Östersunds kommun har relativt sett nöjda medborgare och att verksamheten bedrivs på ett resurseffektivt sätt jämfört med riket och jämfört med kommuner med över 50 000 invånare.

U28900
Effektivitetsindex äldreomsorg
2024-08-23

Värdet för Östersunds kommun har minskat och är lägre än riket och kommuner över 50 000 invånare.

Effektivitetsindex är en sammanvägning av kvalitetsindex och resursindex. Kvalitetsindex och resursindex är normaliserade så att alla kommunernas värden placeras på en skala från 0 till 100 där 0 är sämst och 100 är bäst. För att inte extremvärden ska få för stort genomslag sätts värdet till 0 för kommuner med värden under percentil 2,5, och 100 för kommuner med värden över percentil 97,5. För de kommuner som har data på både kvalitetsindex och resursindex beräknas ett medelvärde, och därefter normaliseras även medelvärdet till en skala från 0 till 100 på samma sätt. Index utgörs av det normaliserade medelvärdet.

U20900
Medborgarundersökningen - Socialtjänstens stöd och hjälp till utsatta personer fungerar bra i kommunen, andel (%)
2024-05-21

Andelen som svarat att de tycker att Socialtjänstens stöd och hjälp till utsatta personer fungerar bra i kommunen är marginellt lägre i Östersunds kommun än i riket och jämförbara kommuner. 

N00536
Medborgarundersökningen - Äldreomsorgen fungerar bra i kommunen, andel (%)
2024-05-21

Andelen som svarat att det tycker att Äldreomsorgen fungerar bra i kommunen är lägre i Östersund än i riket och i jämförbara kommuner. 

N00533
Medborgarundersökningen - Kommunens verksamhet för personer med funktionsnedsättning fungerar bra i kommunen, andel (%)
2024-05-21

Andelen som tycker att kommunens verksamhet för personer med funktionsnedsättning fungerar bra i kommunen är något högre i Östersund än i riket och jämförbara kommuner .

N00535
Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg - helhetssyn, andel (%)
2024-02-01

Utfallet för 2023 ligger alltjämt på en lägre nivå än 2019 och 2022. Inga större verksamhetsförändringar har gjorts som kan härledas till den marginella försämringen. Manliga hemtjänsttagare är något mer nöjd med sina insatser jämfört med kvinnor (89% mot 86%).

U21468
Personalkontinuitet, antal personal som en hemtjänsttagare möter under 14 dagar, medelvärde
2024-02-01

Utfallet ligger över såväl riket som jämförbara kommuner. Inför 2024 har Vård- och omsorgsnämnden fått ett uppdrag om att "minska minutjakten" inom hemtjänsten. I detta arbete kommer även personalkontinuitet involveras som ett utvecklingsområde.

U21401
Brukarbedömning särskilt boende äldreomsorg - helhetssyn, andel (%)
2024-02-01

Nyckeltalet har försämrats påtagligt jämfört med föregående år. Frågeområden som utmärker sig i negativ bemärkelse är den fysiska miljön i gemensamhetsutrymmen, möjlighet till utevistelse samt om maten smakar bra.

U23471
Väntetid i antal dagar från ansökningsdatum till första erbjudet inflyttningsdatum till särskilt boende, medelvärde
2024-02-01

Östersunds kommun ligger något högre än kommuner över 50 000 invånare och riket. Värdet har minskat något jämfört med föregående år. Samtliga medborgare erbjuds en lägenhet inom 3 månader från det att de ansöker om boende. Nämnden har under samtliga år tagit stor hänsyn till medborgarnas önskemål om val av SÄBO. Detta kan vara en av anledningarna till att Östersunds kommun ligger högre.

U23401
Kvalitetsaspekter särskilt boende äldreomsorg, andel (%) av maxpoäng
2023-01-26

Värdet har förbättrats avsevärt jämfört med 2020. Måttet baseras på utbud av TV-kanaler, möjlighet att välja mer än 1 huvudrätt, daglig utevistelse samt aktiviteter.

U23488
Väntetid i antal dagar från beslut till första erbjudna inflyttningsdatum avseende boende enl. LSS § 9.9, medelvärde
2024-02-01

Väntetiden i snitt är betydligt lägre än i riket och jämförbara kommuner men antalet dagar som medborgare väntat i Östersunds kommun har ökat med 38 dagar från 2022 till 2023. Anledningen är brist på bostäder och att byggandet av nya LSS-bostäder understiger det sammanlagda behovet.

U28418
Brukarbedömning boende LSS totalt - Brukaren trivs alltid hemma
2023-01-26

Nöjdheten är något lägre än för kommuner över 50 000 invånare och riket. Nämnden har bedrivit ett aktivt arbete för att särskilt förbättra nöjdheten bland kvinnor. Bland kvinnor ses en marginell förbättring jämfört med föregående mätning medan värdet för männen har sjunkit.

U28570
Sjuksköterskor/plats i boende för särskild service för äldre, vardagar, antal
2024-02-01

Östersunds kommun ligger i den övre percentilen gällande sjuksköterskebemanning på Särskilt boende och har gjort så under flera år. Bemanningstalet är högre i Östersund än i jämförbara kommuner och i riket som helhet. 

U23490
Brukarbedömning daglig verksamhet LSS - Brukaren får bestämma om saker som är viktiga, andel (%)
2023-01-26

Utifrån Östersunds kommuns senaste mätning år 2020 så har värdet minskat något och är lägre än kommuner över 50 000 invånare och riket. 

U28532
Invånare 0-19 år i ekonomiskt utsatta hushåll, andel (%)
2023-06-14

Andelen invånare 0-19 år i ekonomisk utsatta hushåll i kommunen har minskat under de senaste åren, och är lägre än i riket och jämförbara kommuner. Med ekonomiskt utsatta avses hushåll med låg inkomst eller ekonomiskt bistånd (tidigare kallat socialbidrag).

Med låg inkomst avses lägsta utgiftsnivå baserad på den socialbidragsnorm, som fastställdes på 1980-talet (med inflationsuppräkningar) och en norm för boendeutgifter.

N02904
Ej återaktualiserade vuxna personer med försörjningsstöd ett år efter avslutat försörjningsstöd, andel (%)
2024-09-23

Resultatet för vuxna personer med försörjningsstöd som ej återaktualiserats ett år efter avslutat försörjningsstöd är för år 2024 något sämre än föregående år och sämre än för jämförbara kommuner och riket. För både kvinnor och män har resultatet försämrats från föregående år och större försämring för kvinnor.

U31462
Väntetid i antal dagar från ansökan vid nybesök till beslut inom försörjningsstöd, medelvärde
2024-09-23

Väntetid i antal dagar, medelvärde, från ansökan vid nybesök till beslut inom försörjningsstöd är i snitt 2 dagar längre år 2024 än föregående år. Resultatet något sämre än för jämförbara kommuner men bättre än för riket.

U31402
Vuxna biståndsmottagare (18+ år) med långvarigt ekonomiskt bistånd, andel (%) av befolkningen
2024-08-23

Vuxna biståndsmottagare som har långvarigt ekonomiskt bistånd i andel (%) av befolkningen har minskat något sedan föregående år. Bättre resultat än för jämförbara kommuner och riket under mätperioden. Det är fler män än kvinnor som är långvariga biståndsmottagare under mätperioden.

N31816
Effektivitetsindex ekonomiskt bistånd
2024-08-23

Värdet för Östersunds kommun år 2023 är lika som föregående år. Värdet är lägre än för riket och kommuner med med mer än 50 000 invånare.

Effektivitetsindex är en sammanvägning av kvalitetsindex och resursindex för ekonomiskt bistånd. Kvalitetsindex baseras på andel ej återaktualiserade ett år efter avslutat försörjningsstöd och andel med långvarigt ekonomiskt bistånd. Resursindex baseras på strukturjusterad kostnad för ekonomiskt bistånd. I den modellen har nettokostnaden för ekonomiskt bistånd ställts mot andelen med högst förgymnasial utbildning i befolkningen, andelen unga vuxna av befolkningen 18-64 år, andelen arbetslösa i befolkningen (årsgenomsnitt) samt andelen i befolkningen som någon gång under året varit arbetslös utan ersättning. Kvalitetsindex och resursindex är normaliserade så att alla kommunernas värden placeras på en skala från 0 till 100 där 0 är sämst och 100 är bäst.

U31904
Kostnad äldreomsorg, kr/inv 80+
2024-08-23

Kostnaderna för äldreomsorg kr/inv 80+ är något högre i Östersunds kommun år 2023 än år 2022. Kostnaden ligger lite högre än riket och kommuner över 50 000 invånare.

N20048
Nettokostnadsavvikelse äldreomsorg, (%)
2024-08-23

Nettokostnadsavvikelse äldreomsorg (%) har ökat jämfört med år 2022. Östersunds kommun ligger något högre än riket och högre än kommuner med 50 000 invånare.

N20900
Fallskador bland personer 80+, 3-årsm, antal/1000 inv.
2024-04-26

Antal personer som vårdats i slutenvård pga. fallskador per 1000 invånare 80 år är högre i Östersund än riket och kommuner med fler än 50 000 invånare. Från år 2019 har antalet minskat, särskilt bland kvinnor men värdet ligger fortfarande högre. 

N20402
Invånare 65-79 år med hemtjänst ordinärt boende, andel (%) [Ny hemtjänstdefinition]
2024-05-21

Antal personer 65-79 år med hemtjänst i ordinärt boende är högre i Östersunds kommun än riket och kommuner över 50 000 invånare.

N21700
Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg - hälsotillstånd, andel (%)
2024-04-26

I Östersunds kommun har 41% av de tillfrågande i åldrarna 65 år och äldre uppgett "Mycket gott" eller "Ganska gott" på frågan "Hur bedömer du ditt allmänna hälsotillstånd?" Det är högre än riket och kommuner med fler än 50 000 invånare som ligger på cirka 32 %. Utfallet är högre bland kvinnor än hos män. 

U21447
Kostnad funktionsnedsättning totalt (SoL, LSS, SFB), minus ersättning från FK enl SFB, kr/inv
2024-08-23

Kostnad funktionsnedsättning per invånare har ökat jämfört med föregående år. Östersunds kommun ligger mycket högre än riket och kommuner över 50 000 invånare.

N25018